Пробне заняття з англійської мови
Пробне заняття з математики
Пробне заняття з історії України
Пробне заняття з української мови
Пробне заняття з української літератури

Блок 1.3.1. Розселення східнослов’янських племінних союзів. Назва «Русь». Руська земля. Утворення Русі-України (Київської держави)

Розселення східнослов’янських племінних союзів (поляни, древляни, сіверяни, волиняни, уличі, тиверці, білі хорвати). Руська земля.

Літопис «Повість минулих літ» називає сім племінних об’єднань східних слов’ян, які проживали на території сучасної України: поляни, древляни, волиняни, хорвати, уличі, тиверці та сіверяни. Історики зауважують, що ці союзи у VII ст. складали одну етнокультурну, мовну й політичну групу, яка за суттєво відрізнялася від північних східнослов’янських племен. З часом, ці відмінності посилювалися, а об’єднувальні фактори між цими сімома сприяли виникненню в ІХ ст. державності з центром у Києві, а у подальшому – праукраїнського народу, його мови та ментальності.

.

Поляни – проживали навколо Києва, який був їхнім головним політичним центром.

Древляни – займали землі південного басейну Прип’яті, Горині, західного берега Дніпра і північного басейну Тетерева. Їхній центр – Іскоростень.

Сіверяни – займали значну територію на схід від середньої течії Дніпра, басейн нижньої Десни, Сули, Псла і Ворскли аж до верхів’їв Сіверського Дінця. Їхніми політичними центрами були міста Чернігів, Новгород-Сіверський і Переяслав.

Тиверці – займали територію між нижніми течіями Дністра і Пруту і досягали Чорного моря. Їхнім політичним центром був Білгород над Дністром.

Уличі – жили між нижнім Дністром, Південним Бугом і Дніпром аж до Чорного моря. Їхнім політичним центром було місто Олешня на Дніпрі.

Волиняни – жили вздовж течії Західного Бугу.

Дуліби – жили на захід від полян у басейні Західного Бугу. Політичний центр волинян і дулібів – Теребовля.

Білі хорвати – жили в Карпатах і басейні верхнього Дністра. Політичним центром був Ужгород.

.

Розселення східних слов’ян описане в «Повісті минулих літ»: «…ті ж слов’яни, прийшовши, сіли по Дніпру і назвалися полянами, а інші – деревлянами, бо осіли в лісах; а другі сіли межи Прип’яттю і Двіною і назвалися дреговичами; а інші сіли на Двіні і назвалися полочанами – од річки, яка впадає в Двіну і має назву Полота…Слов’яни ж, [що] сіли довкола озера Ільменя, прозвалися своїм іменем – [словенами]; і зробили вони город, і назвали його Новгородом. А другі ж сіли на Десні, і по Сейму, і по Сулі і назвалися сіверянами… Радимичі ж і вятичі [походять] од ляхів. Бо було в ляхів два брати – [один] Радим, а другий Вятко. І, прийшовши, сіли вони: Радим на [річці] Сожу, [од якого] й прозвалися радимичі, а Вятко сів своїм родом по Оці; од нього прозвалися вятичі. І жили в мирі поляни, і древляни, і сіверяни, і радимичі, і вятичі, і хорвати. Дуліби тоді жили по Бугу, де нині волиняни, а уличі (й) тиверці сиділи по [другому] Бугу і по Дніпру; сиділи вони також поблизу Дунаю. І було множество їх, бо сиділи вони по Бугові й по Дніпру аж до моря, і єсть городи їх і до сьогодні».

.

Назва «Русь»

Держава, яка виникла на території сучасної України у писемних джерелах називається «Руською землею». Відповідно й народ цієї країни називали «руським». Однак цей термін не був одвічною назвою східних слов’ян. Широкого вжитку він набув тут лише від ІХ-Х ст. Уперше в «Повісті минулих літ» він з’являється в тексті, що стосується 852 року: «В літо 852, … коли почав царювати Михайло, почала прозиватися Руська земля. Про це довідалися ми з грецького літопису, в якому сказано, що при цьому царі Русь приходила на Царгород; так от від цієї дати почнемо і відлік зробимо».

.

Від початку Х ст. назва «Русь» стає офіційною. У договорах Русі з Візантією 907 р. та 911 р. цей термін згадано неодноразово: «від роду руського» «руська земля», «русичі».

Існує кілька версій походження терміну «Русь», три найпопулярніші з них – це

1) етнонім «Русь» має місцеве, середньодніпровське походження,

2) ця назва була запозичена слов’янами у скандинавів,

3) так називали воїнів, верхівку східнослов’янського суспільства.

.

Серед вчених немає єдиної думки, але в літописах поняття «Русь» або «Руська земля» виступають у двох значеннях. Широке поняття стосувалось усіх східнослов’янських земель, а вузькому вживається для означення Київщини, Чернігівщини й Переяславщини.

.

У цей час східнослов’янські племена підтримували і розвивали зв’язки з Візантією, адже обидві сторони мали значну вигоду від взаємної торгівлі. Але володіння візантійських імператорів від VI ст. поширюються і на Крим. Вони прагнули контролювати Північне Причорномор’я, бо тут проходив вигідний торговельний шлях «із варяг у греки».

.

.Східнослов’янські племена контролювали середню частину шляху і прагнули поширити свій вплив і на Чорне море. Тому між могутньою імперією і східними слов’янами тривала боротьба за території.

Важкі кліматичні умови у Скандинавії змусили тамтешніх воїнів організовувати військові походи до сусідніх земель. Траплялося, що вони обкладали даниною підкорені народи. Так сталося з східнослов’янськими племенами словен і кривичів. Ще один спосіб заробітку варягів – це військова служба у впливових та багатих правителів. Відомо, що скандинавів наймали до себе і візантійські імператори. Ромеї називали найманців з півночі варангами. Ймовірно, так виникла слов’янська назва «варяги», яку літописці вживали щодо представників північних народів. Таким чином, завдяки торгівлі, військовій силі та присутності у князівських дружинах варяги з кінця VIII ст. впливали на політичне життя східних слов’ян.

.

Утворення Русі – України (Київської держави)

«…Поляни ж жили осібно і володіли родами своїми… І були три брати. Одному ім’я Кий, а другому – Щек, а третьому – Хорив, і сестра їхня – Либідь. І сидів Кий на горі, де нині узвіз Боричів, а Щек сидів на горі, що й нині зоветься Щекавиця, а Хорив – на третій горі, від нього ж прозвалася Хоривиця. І в ім’я брата свого старшого заклали городок і назвали його Київ… Інші, не знаючи, кажуть, що Кий був перевізником; бо біля Києва був перевіз тоді з того боку Дніпра, тому й говорили: «на перевіз на Київ», а коли б Кий був перевізником, то не ходив би до Цареграда. Але цей Кий княжив у роду своєму; і ходив він до царя, якого – не знаю, але тільки знаю те, як переказують, що велику честь мав від царя, якого – не знаю і при якому приходив царі».

.

Зважаючи на літописні свідчення, історик М. Котляр вважає Кия найцікавішою і найзагадковішою постаттю в історії Києва, адже серед дослідників існують різні версії щодо його правління. Хоча питання років реальності існування такого правителя, як Кий, залишається відкритим, місто, яке він заснував, стало тим соціально-політичним і військовим центром, навколо якого гуртувалося перше державне об’єднання східних слов’ян – Київська держава. Його злет пов’язаний з ім’ям князя Аскольда.

.

Аскольд

Не менш загадковою особистістю, ніж князь Кий, на думку історика М. Котляра, легендарний діяч Київської держави ІХ століття – Аскольд. Відомо, що у 860 р. сталася подія, що зацікавила середньовічний світ. То був похід війська на чолі з Аскольдом на столицю Візантійської імперії Константинополь.

.

У літописі його описано так: «Коли почав царювати Михаїл (імператор Візантії з 842 р.), стала так прозиватися Руська земля. Дізнались ми про це тому, що за цього царя приходила Русь (війною) на Царгород, як пишеться про це в літописанні грецькому (візантійському). Ось чому з цієї пори почнемо (розповідь) і число (лік рокам) покладемо».

.

Зважаючи на свідчення візантійських джерел, що зберегли свідчення про похід 860 р., вчені-візантиністи дійшли висновку, що Аскольд і його воєначальники не мали достатньо сил, щоб подолати могутні мури Царгорода. А імператор Михаїл, що залишив військо в Малій Азії для боротьби з арабами, у свою чергу не міг здолати ворога. Учені припускають, що мирних домовленостей було досягнуто завдяки сплаті викупу Візантією війську Аскольда.

.

Кілька візантійських авторів, серед них Константин Багрянородний (візантійський імператор, автор творів, що містять важливі відомості про русько-візантійські відносини Х ст.) згадують про укладення мирної угоди між Царгородом і Києвом. Вона стала першою у відносинах Русі і Візантії і засвідчила про початок міжнародного визнання Руської держави. Майже всі дослідники вважають хрещення князя Аскольда неодмінною умовою такої угоди.

.

Імовірно, Візантія у 60-х рр. IX ст. зобов’язувалась виплачувати Києву щорічну данину, а русичі за це – надавати військову допомогу імперії. Є припущення, що Аскольдова угода забезпечувала привілейоване становище руських купців у Візантії, а візантійських – у Київському князівстві. Незабаром Аскольд дотримався угоди. Мусульманські джерела повідомляють про воєнні дії русичів навіть у Південному Прикаспії. Так князь, можливо, намагався ослабити тиск Арабського халіфату на Візантію в Малій Азії.

.

Князь Аскольд (у літописі об’єднаний з Діром як співправитель) – перший з київських князів, про правління якого є більш-менш точні хронологічні уявлення. Він посилив власне князівство, добився визнання від Візантії та перший князь, що прийняв хрещення. Проте незважаючи на успіхи, на Аскольда насувалася загроза з півночі, з Новгорода, з боку варягів, очолюваних Рюриком, що підкорили північних сусідів Русі..

Прокрутка до верху